onsdag 22. april 2009

Sammensurium...

Dagens bilde er et sammensurium av planter som vokser i et bed, Perleevighetsblomst, Fjørkoll, Takløk og en mengde Kryptimian.
Så hvis noen skulle tro at jeg har orden i hagen er dette et av eksemplene, på et eller annet tidspunkt skal det ryddes opp i.
Ellers er våren en forunderlig tid, i morges med 7 grader så jeg en som syklet forbi i shorts og T-shirt, mens andre hadde skjerf, boblejakke og lue på.
Tok en liten tur til et lite kjøpesenter og kom hjem med nye gortex-sko inni dem sto det "Step in - Get out". Det er den rette beskjeden å få i denne ubegripelige vakre årstiden...
Så ble det en liten en tur i hagen og ryddet klar det minste grønnsakbedet, sier som svenskene "lite i taget". Hadde med noen flere frøsådde stauder til hagen som nå er plassert i kaldbenken, verandaen må ryddes for planter som er store nok til å flyttes ned.

Verandahaging på ettermiddagen er en vindunderlig sak da er temperaturen blitt bedre. Kaffe, sjokolade, radio med øretelefoner og en god stol og ikke minst sol!
Rastløsheten setter fort inn og de hvite Blomstervandrerne ble spadd opp, der var det andre sammensuriumet. Blomstervandrerne hadde dypere røtter enn jeg trodde i tillegg til gamle røtter av Allyssum ble det en hard kamp for å få det meste opp. Det gledelige var at det var endel makker i veradakassen, håper de kommer til fortsatt å trives. Jeg skifter nesten aldri all jord i kassen, bare rydder opp, fyller på ny jord og gjødsler med hønsegjødsel.
Ellers har jeg vært i bedre humør i dag og har bedre kunnet glede meg over vårens mysterier. Det har vært 11 grader, sol og ikke så kald trekk i dag.

5 kommentarer:

elle-melle sa...

Det går opp og ned her i livet, det er sikkert.
Jeg har og hatt en veldig god dag i dag - herlig!
Sammensurium finnes det så visst her også. Hagen på vestsiden av huset har jeg ikke rørt ennå, så der kan det nok bli litt av et sammensurium etter hvert.
Håper vi får en god dag i morgen også.

Vivishagerom sa...

Sammensurium kan det fort bli og noen ganger kan det jo bli riktig fint også.
Du den planta du har bilde av på fronten av bloggen din, den var veldig fin. Hva er det ? og har den barn ?

Randines hageblogg sa...

Ja Juni det er godt det også går opp iblant, ønsker deg også en fin hagedag!

Vivi det er en Hagelerkespore, den setter både frø og har små løker(knoller).Knoller er nok lettest å få til, det kan du få.

Vivishagerom sa...

Kjempe flott for denne planta var fin. Den tåler vinteren her på Lillehammer?
Sender deg en PM med adr. mi. Tusen takk.

Gry sa...

Jeg kjører forbi en hage hver dag hvor det garantert ikke er noe sammensurium. Den ser nystriglet ut til og med om vinteren! Den er nydelig, men jeg er ikke misunnelig. Vi får være glade for det vi har! Sammensurium eller ikke.

Jeg har også merket meg de utrolige forskjellene i påkledning for tiden.