fredag 15. mai 2009

Det vakreste i hagen...

Det vakreste i hagen er fortsatt alpeklematesen "Ruby", den har aldri blomstret så vakkert som i år.
17.mai forberedelsene går for fullt, i går ble vinduene mot gaten vasket utvending. Nå har jeg sjekket 17.mai programmet og det går heldigvis ingen tog forbi dette året, det er etter mine begreper en "pest og plage" med all korpsmusikk og hurrarop hele dagen.
Så jeg regner med å komme unna med korpsmusikk om morgenen av skolekorpset fra den nærliggende skolen. Janisjar kan jeg forholde meg til men brass er ikke til å holde ut og jeg hadde en datter som spilte i mange år i skolens brasskorps. Hun fikk bare lov til å øve på sitt althorn mens jeg var på jobb, men så var det alle konsertene jeg ikke kom meg unna. Det var dagens klage, godt å få det ut...

Har vært i hagen og slått plenen(gresset) til den samme 17 mai, naboen er stadig vekk "støttekontakt" for meg når jeg slår gresset. Tomatene klarer seg bra i drivhuset, de fikk vann og lufteluken er åpnet. I kaldbenken blomstrer jordbærene og det er en mengde knopper på vei og de ble vannet.

Ettermiddagen har vært brukt på verandaen stort sett til sol og stolhaging med hodet i skyggen.
Stadig vekk flyr det blomsterfluer inn den åpne verandadøren og de ender fanget opp i kjøkkenvinduet og vil ut igjen. Jeg slipper dem ut og sier at de kan fly ned til Harryford som i natt(for meg) savnet humler til bestøvning. Blomsterfluer er alt som ikke "summer", og jeg vil helst at de skal holde seg utendørs.

Tomatene klarer seg bra på verandaen, men det kan være at de må dekkes igjen til natten med noe gammelt fyllstoff til lappetepper som jeg hadde liggende i et skap. Alt annet spirer og gror meg langt over hodet. I morgen må jeg kjøpe ny plantejord til verandaen, fortsatt litt mer å potte opp men det minker. Brokkolien har spirt men ikke mangolden, grønnkålene spirer også.

Det som blir gledelig med 17 mai i år er at syrinene kommer til å blomstre, de er nesten i ferd med å springe ut...

3 kommentarer:

Nina i Paradiset sa...

Den klematisen var helt nydelig!
Hadde den i min forrige hage, men den kom aldri så langt at den blomstret før jegflttet. Ergelig at jeg ikke kom på å ta den med da...
Her har syrinene sprunget ut i nå, og jeg skal plukke inn en bukett i morgen. Duften er jo ikke akkurat så ille! ;)

Vivishagerom sa...

Super fin Clamatis og tenk at det blomstrer før 17.mai, det skulle vært i min hage.
Håper du koser deg om dagen. Ha en fin lørdag.

Marit sa...

Fint at tomatene dine klarer seg ute! Her var det bare pluss to i natt, så nattekulda holder seg fortsatt. Jeg skulle ønske at syrinene sprang ut her også, men det er ennå en stund til. Ha en korpsfri flott 17. mai! :-)