onsdag 27. mai 2009

Regn, vind og litt sol...

Skiftende vær og temperaturer de siste dagene, i går kveld lurte jeg på om det var høst. Vinden blåste og det høljregnet og var nede i 7 grader, men i morges var solen tilbake.
En liten tur i hagen har avslørt at naboens Akeleie vil flytte inn i min hage, den har jeg ønsket meg i flere år så den var en velkommen gjest. Foreløpig står den ved naboens bringebær, men jeg skal passe på å ta frø til mine bed.
I drivhuset ble tomatene bundet opp til sine bambuspinner og sjekket for tyver og snegler, flere blomstrer og en av tomatene kommer snart med frukt. I hagen ble det ellers ryddet i (u)gresset mot naboen, fortsatt mye igjen men tar litt om gangen.

I dag har det ellers vært to hagegleder, den første da jeg sto opp og fant den første melonblomsten, den var unnselig og ikke til å fotografere med mitt kamera, gulgrønn og nesten samme farge som bladene. Om det er en hun eller hanblomst vet jeg ikke ennå, men regner med å begynne med assistert befruktning og pensler har jeg nok av.

Den andre gleden viste seg da jeg tok en tur ut på verandaen, da åpenbarte årets første blomst av http://www.bethchattoshop.co.uk/shop/images/products/2625.jpg Hvit blomstervandrer hadde åpnet seg, bilde kommer senere men gleden var umåtelig stor da den blomstrer fra mai/juni og hele sommeren. Bildet er imidlertid lånt fra et annet sted, da jeg søkte på "Hvit blomstervandrer" fikk jeg bare opp min blogg og randiFs, så vi må være noen ekslusive personer! Planten heter ellers Tradescantia x andersoniana "Innocence", og den bor i verandakassen for den er ikke noe sneglemat og jeg elsker de hvite blomstene og den lilla lille dusken i midten...

5 kommentarer:

Marit sa...

Så nydelig den hvite blomstervandreren er!Hvite blomster er nydelig uansett ;-)

Godt med daglige hagegleder. Jeg skjønner ikke hvordan vi overlever vinteren...

Elsa sa...

Kjekt med hagegleder når været er høstlig og surt.
Meldingene for været var bra i kveld, så nå er vi nok ferdige med regnet for en stund - håper jeg.
Det er noe som kalles pinseria eller erleria, og det er kanskje den vi har hatt nå.
Den blomstervandreren var nydelig:-)

Fortsatt fin uke!

elle-melle sa...

Hvit blomstervandrer har jeg sett på bilder og den er enda penere enn den blå (som jeg har) synes jeg. Den er ikke sneglemat sier du, betyr det at sneglene ikke spiser den hos deg, eller at du vil beskytte den mot snegler?
Her spiser sneglene på min blå hvis de får en sjangse. Den har forøvrig ikke begynt å sette knopper enda.

Den akeleien hadde en nydelig farge, så jeg skjønner godt at du ønsker den velkommen i hagen.

Og så må jeg bare si at jeg har skapet fullt av alle mulige slags tomat frø. Hadde bare ikke ork til særlig såing i år.

Randines hageblogg sa...

Juni, sneglene har spist opp min blå Blomstervandrer derfor bor den hvite i verandakassen...

elle-melle sa...

Jaha ja, det var det jeg tenkte, at de liker den. Jeg har to blå planter som står på forskjellig side av huset, den ene planten er så langt gått fri for sneglenes herjinger.