søndag 3. mai 2009

Vakker maidag...

Stadig vakkert maivær, riktignok litt kjøligere enn de siste dagene...

Mye folk i hagen, mange tar en søndagstur og kikker rundt i hagene og drikker kaffe på kafeen. Det har ikke vi hagefolk tid til, vi har det travelt med årets våronn.
I dag kom alle de små vårløkplantene i kaldbenken, jeg ga opp å telle hvor mange det var. Mange var det i allefall, "hvite lisabon" og en rød sort. Jordbærene som også bor i kaldbenken vokser så det knaker, ikke lenge før de første blomstene kommer.
Flere stauder ble spadd ned i bedene og fortsatt er det mange igjen. Mitt forhold til Cosmos er av en eller grunn ikke helt det beste uten at jeg vet hvorfor. De har spirt og er flyttet i hagen, men ikke plassert der de skal være. Bedre forhold har jeg til Anisisop som skal plasseres mellom storkenebbene, når storkenebbene er visnet ned kommer Anisisopen opp og blomstrer.

Dagens bilde er årets første storkonvall som er i ferd me å springe ut, disse står bakerst i hagen blant skvallerkål og fredløs og blomstrer hver vår fantastisk...

I morges da jeg sto opp hadde squashen spirt i løpet av natten, det forundrer meg alltid hvorfor den spirer om natten. 3 flotte små spirer sto klar på kjøkkenbenken, en passende mendge for året.

Selv om det er meldt regn er det stadig opphold og litt sol og omtrent 13 grader nå på ettermiddagen...

3 kommentarer:

Mari sa...

Næh, så langt storkonvalen din har kommet! Min har bare såvidt kommet fram i lyset :)Var imponert over gulrotkartongene dine fra i går også, frodig og fine, mine ser ut som fyrstikker med topplue fortsatt :0

Artig tanke om squashens spiring. Har aldri tenkt over det før :)

Det er så fint med den tida vi har nå. Plantene vokser godt, en får gjort litt forskjellig i hagen og grønnsakene begynner så smått å komme på plass :) Pappa var å freste opp kjøkkenhagen her i går og nå venter jeg bare på et møkklass sånn at jeg kan få satt poteter og fiksa de stakkars jordbærplantene som har overvintra i kjelleren hehe

Ha en fin kveld!!!

Marit sa...

Storkonvall er flotte planter, selv om de kan være et brysomt ugress også. Der jeg bodde før hadde jeg en hel skråning full.
Men den er en flott maiplante alikevel!

elle-melle sa...

Squash skal jeg så i år, det er en takknemlig grønnsak å dyrke og anvendelig til så mye.
Her er det blitt kaldt igjen og grått, men ikke regn.
Storkonvall er flotte blomster, men jeg har aldri hatt den i hagen.