fredag 22. mai 2009

Regn, regn og atter regn...

Deilig regnvær, det har sildret og regnet hele dagen deilig vær å være inne og planlegge resten av grønnsakhagen...
Dagens bilde er fra i går og det er de hvite G. Phaeum og restene av årets Løintnantshjerter. Etter blomstringen klipper jeg bladene til Løintnantshjertene ned, de er ikke akkurat vakre etter blomstringen synes jeg.

Gårsdagens haging førte til at erter og rosenbønnene kom i jorden og støttepinnene er satt opp. 4 kartonger til med gulrøtter er satt i jorden og noen gresskanter ble klippet, så begynte det å regne og hagearbeidet ble avsluttet for dagen.
Neste prosjekt blir å få løk, squash og maisen i jorden og litt senere brokkoli og mangold. Flere sommerblomster skal sås i grønnsakbedet bl.annet "Jomfruen i det grønne" og flere Honningurt. Jeg elsker blomster i grønnsakbedene etter inspirasjon av http://www.potager.dk/ og bøker om potagerhager. Det blir mye blomster i grønnsakbedene dette året på vei opp er en mengde agurkurt og ringblomster. Det jeg ikke satser på er de rette linjene og strukturene i bedene, ellers er mangfold viktig...

Håper morgendagen blir litt mindre nedbørsfattig enn de siste dagene har vært og det behøver ikke regne bortover, nedover er greit for min del...

3 kommentarer:

Elsa sa...

Du er heldig som får regn i beda dine. Her blir det liksom ingenting av regnbygene, det blir vått på overflata bare.
Nedover i beda begynner det å bli vel tørt nå.

Ha en fin helg:-)

Sine sa...

Regn er fint det, men nå er alt gjennomvått. Det får holde nå. Kjempedeilig dog, når er jobber i hagen og det regner etterpå. Det passer fint. God helg til deg. Vi satser på mer opphold nå da.

Marit sa...

Flotte hvite phaeum! Det har regnet skikkelig her i hele dag, men bare sånt fint regn. Det har gjort plantene godt, for det er lenge siden det kom en rotbløyte her. Dine løyntnantshjerter er på hell, her har de så vidt begynt. Jaja, jeg tar deg vel igjen i løpet av sommeren *ler*