onsdag 11. mars 2009

Endelig litt sol...

Endelig etter flere dager med gråvær kom solen frem. Det har vært flere dager med gråvær og tåke, selv om det meldes oppklarning utpå dagen...

Tok en tur på kirkegården i går for å sjekke og ikke minst ta en luftetur, var innom http://www.stavanger.museum.no/Resources/Filer/Bilder/Breidablikk/SM01-F5%20Utvendig%20uten%20snø.JPG for i et optimistisk øyeblikk å sjekke om de gamle Magnoliene hadde kommet i knupp, men nei... Det er en vakker gammel park der også, med svære gamle Rhododendron og et gedigent Apetre. En gammel skipsreder eide herskapshuset og der var det første gang jeg så Clivia, så det er en gammel plante.

I natt var det rimfrost, tåket og kaldt. Midt på dagen klarnet det omsider opp, og siden jeg hadde kjøpt Påskeliljer i potte tidligere på dagen gikk turen til kirkegården igjen. Vekk med granbar, spadde kanten og bestemte meg for å rydde i de gamle rosa primulaene. Vekk med ugress og primulaen ble delt og satt på plass. Noen snegler ble klippet i farten og noen makker ble skremt. Jeg hylte da jeg tok på en makk, kan en egentlig hyle på kirkegården??? Det er nok ikke tid for å rydde i primula som er i ferd med å blomstre, men bedre sent enn aldri sier jeg. Nå ser alt prydelig ut og klar for vår og sommersesongen. Det eneste jeg ikke ryddet i var min søsters Oktoberbergknapp som også burde vært spadd opp og ryddet opp i, hun insisterte på å ha dem der...

Da jeg kom hjem var det tid for verandalivets gleder, først en kopp kaffe og en Økologisk sjokolade med frukt og krydder som jeg fikk i julegave (vet ikke helt om det var det beste jeg har smakt).
Så var det tid for gulrotsåing, det er fullmåne i kveld og absolutt tid for såing. Melkekartongene har vært klar siden januar, ting tar jammen tid. Alle kartongene har fått skåret ut hjørnene i bunnen, det er for at vannet skal kunne renne ut. Et år da jeg skulle skjære ut bunnen på melkekartongene falt jorden ut, kjedelige greier.

Årsaken til at jeg dyrker gulrøtter i melkekartonger er ar jeg har steinete jord i hagen. Har god erfaring med dyrking i melkekartonger og spar dem ned på vokseplassen i mai. Flotte rette gulrøtter blir det i melkekartongene, som regel blir de spist etterhvert som de høstes.
Iallefall er gulrøttene omsider kommet i jorden, med et solid lag med sand på toppen og står stødig i et gammelt stekefat som akkuret passer til 12 melkekartonger. To sorter nantes er sådd, gamle frø fra Lord Nelson og noen nye Baby Carrot Ideal fra Plants of Distinction.
I morgen er det meldt sønnavind og regn....

5 kommentarer:

Gry sa...

Lurer på om jeg også skal forsøke å så i melkekartonger. I fjor forsøkte jeg disse båndene hvor frøene er festet på, men jeg tror ikke jeg fikk en eneste gulrot

Mari sa...

Haha kan se det for meg! Vet ikke om det er så "sømmelig", men hva kan man gjøre når man skvetter til?

Har ikke kommet lengre med gulrotsådden enn at jeg har fylt opp noen kartonger halveis med jord da jeg prikla her om dagen. Hadde vært fint å pusle med nå, men jeg skal egentlig jobbe med grammatikk. Infinitte verb og greier... huttetu...

Her er det meldt 20-30cm snø ifølge gammer'n. Har ikke sett værmeldinga selv så håper han overdriver. Har ikke så lyst på mere snø nå...

Om det regner å blåser hos deg i morra, så tenk at det hvertfall ikke er snø. En må se det positive hehe ;)

Sine sa...

Nå fikk jeg også lyst å prøve meg på gulrøtter. Jeg har faktisk en pakke fra i fjor (går de ut på dato kanskje?).

Er det vanlig jord du har i kartongene og noen cm med sand på toppen? Hvor mange frø i hver kartong?

Randines hageblogg sa...

Sine
Frø fra i fjor går nok greit, jeg har vanlig plantejord med sand på toppen. Jeg drysser bare noen frø på jorden før jeg tar sanden på.
Kjekt for barna å kunne høste egne gulrøtter...

Gry
Før sådde jeg også båndgulrøtter, det gikk greit da jeg sådde i en gammel sandkasse, men ikke i bedene...

Sine sa...

Da skal jeg prøve dette.
Men når du planter dem ut, tar du dem ut av melkekartongene da eller står de i dem? (Kanskje helt idiotspm, men det er liksom der jeg er.) Hvor mange gulrøtter blir det plass til i en kartong? 4?