lørdag 21. mars 2009

Mars er mars...

I dag var det på ny gråvær og 5 grader...
I natt drømte jeg om planter og da jeg våknet sto det klart for meg hva jeg sådde i høst. Først trodde jeg det var skogskjegg, men så gikk det opp for meg at det var Spansk Kørvel (Myrris Apiaceae) fra Impecta og alle frøene ble puttet i jorden 40-50 stk. De spirer som bare pokker (kan en si det?) og i dag er de flyttet fra såkaret over i en potte så de får bedre plass til røttene. De skal bli en meter høye og de er nok planlagt som et av mine behov for hekk og skjerming i hagen.

Ut på dagen klarnet det omsider opp og jeg tok en rasktur i hagen for å spa opp Sitrontimianen som skal reise nordover på mandag. Jeg hadde funnet noen flotte planter som var på vei til å innvadere den lysrosa lavendelen, de ble spadd opp. Det var også noen frøsådde Thaibasilikum som også ville ut å reise, 3 små frøplanter ble spadd opp og jeg håper de kan finne seg et hjem i nord. Det var alt jeg skulle gjøre i hagen, derfor skiftet jeg ikke til støvler. Men det ble til at støvlene kom på og et staudebed ble renset for gress på vei inn. Flere stauder mest Storkenebb som enten telen eller rådyrene hadde sparket opp av jorden ble spadd ned igjen. Dermed ble det gjort mer enn jeg hadde planlagt.

I morgen går turen til hytten for å lese av strømmen og sette på varme til påskegjestene. Krysser fingrene for at alt står bra til der ute og at ikke vannledningene har frosset i vinter.
Tar med en plastbøtte til innsamling av årets tang og tare, jeg har en urokkelig tro på at mine stikkelsbær trenger tare uten at jeg vet hvorfor...
Fortsatt god helg til alle!

3 kommentarer:

Elsa sa...

Her er det gråvær og 8°C i dag. Det truer med nedbør, men fortsatt holder den seg unna. Den er lunefull denne tidlige våren.

Ha en fortsatt koselig helg!

elle-melle sa...

Her har det faktisk vært nydelig vær i hele dag.
Tang og tare bruker jeg og med ujevne mellomrom, alt etter når jeg husker å ta noe å bære i med til stranda. Det er utmerket til jordforbedring og som en slags gjødsel tror jeg.

Vivishagerom sa...

Nå har gubben måkt av all snøen på veranda'n, så kan vel jeg også kanskje sitte ute i hagen min. Har fått instalert de siste spirene i lysthuset og det ble fult gitt.
God tur på hytta og kos deg masse i sola, om den skulle bli med deg.