fredag 20. mars 2009

Nok en deilig marsdag...

Mars er stadig lunefull, kaldt om natten med frost og sol om dagen...
Ingen haging idag bortsett fra stolhaging og påfyll av jord på tomatspirene og noen planter på verandaen. Kikket på frøsådden på verandaen og noe er på vei opp med små spirer, men det er en av de navnløse. Blir spennende å se hva det er, har kikket på frøposene men kan ikke finne ut hva jeg sådde av store frø i høst. Spire gjør de i allefall, i endel andre potter er det også endel ting på gang. Hadde bestemt meg for ikke å så flere frø til jeg fant en frøpose med Cosmos bipinnatus. Frøene ble umiddelbart lagt i vann og såbakken er klar, men frøene får bo ute og spire når det passer dem. Har ingen god erfaring med såing av Cosmos, men greit å rydde opp i gamle frøposer.
Det ble en liten tur ut for å kaste boss og kameraet ble med for å forevige krokusen som blomstrer rundt en trestamme utenfor der jeg bor.
Det har vært en ny vakker dag med sol, litt kald trekk og flott dag på verandaen. Nå er det i ferd med å skye over og morgendagen viser hva vær det blir...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å så herlige bilder.Disse går det an å bli glad av.Ha en fin helg.

Marit sa...

Så koselig bilde av krokus! Det var nå en riktig flott tue du har tatt bilde av. En blir glad av å se sånne bilder, ja!

Mari sa...

Cosmos er flotte planter da :D Har hatt den som en favoritt de siste årene. Min bedre halvdel er også veldig glad i disse.

I fjor sådde jeg frø fra forskjellige poser, men det kom opp lite og ingenting. Etter en gjennomgang fant jeg noen gamle frø jeg hadde fått av Magnolia et par år tidligere og de spirte som ugras! Det som imidlertid var litt dumt var at undulatene, som til da hadde flydd fritt i harmoni med plantene, fikk et annfall av "topping" og toppa alle spirene tvert av... Kom opp 3 etternølere, så den veldige cosmosfloret uteble.

I år har jeg gardert meg og pippene får bare flyt rundt når jeg kan passe på småplantene :)

Vivishagerom sa...

Høres neste litt uvirkelig ut med stolhaging, særlig her som det enda er over en meter med snø. Jeg har nok slike krokuser et sted jeg også, under alt det hvite.
Cosmos spirer fort og vokser fort, men for deg som snart har skikkelig vår er det ingen fare. Det er en takknemlig plante som blomstrer hele sommeren. Har nok bedre erfaring med dem som er plantet i bakken, for dem blir veldig kraftige og fine. Koselige blomster. Ønsker deg lykke til.