tirsdag 3. mars 2009

Jakten på våren...

I dag har jeg tatt en tur og jaktet på våren, jeg lengtet etter Hvitveis og kjørte et sted hvor jeg vet de finnes. Hvitveisen har tittet opp fra skogbunnen, men det tar nok litt tid ennå før blomsterknoppene kommer.
Det var flott vær men en kald vind, godt å sitte ned på en benk etter en rask spasertur. Hvitveis plukker jeg ikke, de har det best der de står og lyser opp skogbunnen, varsel om vår er de likevel.
Smørblomst eller Vårkål som de også heter var også på vei opp, snart lyser hele skogbunnen i hvitt og gult.
"Headingbildet" ble tatt i dag i turområdet, fortsatt er det vinterlig med trær uten løv og gamle strå i vannkanten, mosen er det grønneste som er å se.

I og med at jeg var lei av å vente på at tomatfrøene skulle spire, skremte jeg dem i går kveld. Rotet litt rundt i såkarene med en tannstikker og det hjalp, i morges var den første spiren kommet opp. Ut over dagen har tilsammen 3 Gardeners Deligth og 4 Origon Spring kommet opp av jorden. Bare Money Maker har foreløpig ikke våget seg opp fra jorden. Utålmodig jeg???

Det er meldt varmere vær fremover med 8 grader i morgen og jeg håper den kalde vinden fra sørøst gir seg. Verandaen er ikke noe bra sted med sørlige vinder og der kan jeg godt tenke meg å tilbringe mer tid i solen...

5 kommentarer:

Gry sa...

Hvitveis nå? Det forbinder jeg med mai....

Randines hageblogg sa...

I mars/april kommer hvitveisen, i år er den sein...

Marit sa...

Hvitveis, nå???? Jeg blir mer og mer sikker på at du bor i et annet land! ;-)
Jeg skal skrive om det når jeg finner den første hvitveisen. I mai engang tenker jeg... Men da blomstrer vel syrinen hos deg eller noe sånt...det er litt av en forskjell, ja.

Vivishagerom sa...

Det å rote rundt med tannstikker for å skremme frøa, ja, det må jeg prøve. Det er noen potter der det ikke er noe liv enda. Takk for tipset.
Hvitveisen må nok jeg vente litt til på.

Anonym sa...

Skremme frø med tannstikker? Den var ny. Det er det jeg sier, en lærer så lenge en lever:-)

Lykke til med tomatfrøa:-)