onsdag 4. mars 2009

Vårjakt...

Trosset sur østavind og gråvær og tok en tur i hagen. Ingenting skulle gjøres bare en liten titt, men nei for å holde varmen fant jeg frem spaden og skar alle kantene for første gang i år.
Hagegyngen ligger i le for vinden og det gikk å sitte en kort stund og kikke ut over hagen. Ellers myste jeg i alle bed etter spirer, Løyntnanthjerte, Peonen og noen Kirgisløk har stukket hodet opp av jorden. Knoppene på de gamle påskeliljene er på vei opp, de står i le for vinden.
I drivhuset ble overvintringsplantene vannet og ettersett. Det var såvidt over 10 grader i drivhuset og ikke noe hyggelig sted å være.
Det er mye ugress og ikke minst mose i alle bed, men jeg bestemte meg for å starte med staudebedene og ta grønnsakbedene etterpå. Men venter til jorden har tørket mer opp og solen varmer mer.
Fremover skal jeg bare så grønnsaker, det er nok planter i hagen for dette året sammen med de som allerede er sådd. I tillegg satser jeg på litt kjøpeplanter når hagesentrene åpner om ikke så lenge.
Det mest vårlige jeg så i dag var en mann i sin kabriolet med taket nede, han hadde sikkert gledet seg hele vinteren til å starte vårsesongen, men kaldt må det ha vært...
Som sagt sørøstlig stiv kuling og overskyet vær...

5 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Skulle ønske jeg kunne ha vært med deg i dag. Hørtes veldig koselig å endelig kunne pusle i beddene igjen. Her tiner det også litt om dagen. Varmegrader og det drypper av taket og det renner litt i gatene. Herlig!
Kos deg videre.
Har foresten prøvd meg på tannstikker i pottene mine i dag. Så får jeg se om jeg er like heldig som deg og får spirer om noen dager.

Maiblomst sa...

Fantastisk å rusle rundt å sjå etter spirer rundt omkring! Eg hadde ein slik dag i går. Eg og ungane var ute heile dagen. Fekk til og med starta på eit bed eg skal lage.

Mari sa...

Tenk å ha mulighet til å pusle rundt ute nå. Hvis jeg skulle se etter spirer måtte jeg ha måka først... :p
Rota litt rundt i tomatpottene i går og tror jeg fikk skremt alle pottene. I dag var det faktisk en spire! Ganske snedig :)

elle-melle sa...

Ja, det er herlig å rusle rundt i hagen på jakt etter vårtegn!
Godt å se igjen gamle kjente og planlegge nye bekjentskaper. Vente på at det skal tørke opp så pass at en kan begynne å rydde litt.

For ei tid vi har forann oss:)

anins hage sa...

Takk for koselig kommentar i bloggen min.Er ganske stolt over
blodbegerspirene......og det er mange:)
Håper eg får menge flotte planter.