tirsdag 31. mars 2009

Siste marsdag i år...

På årets siste marsdag lurer jeg på om pelsull-luesesongen er over for i år... Temperaturen har såvidt vært over 10 grader, men det regner. Det praktiske med lua er at i tillegg til å holde hodet varmt om vinteren også holder meg tørr på hodet. Vanndråpene blir liggende utenpå lua og er bare til å riste av etterpå.
Lua er strikket av en dansk dame og hun kaldte den en norsk lue. Det må være 8 bladsrosene som er årsaken til det, fasongen er ikke norsk. Jeg håper virkelig å snart kunne legge den vekk for dette året.
Haging blir det ikke mye av men en titt på verandaen i går avslørte at av nypefrøene jeg sådde i høst har det kommet opp to små planter. Det var noen nyper av roser i buskstørrelse og ikke minst uten torner. Til sommeren får jeg ta en tur og se hvordan blomstene ser ut, for den må jo hatt blomster siden det var nyper i høst...
Etter å ha lest om Hærmyggens herjinger i andres frøsådd har jeg fylt mer sand i pottene, de var på grensen til å mygle. Forebyggende tiltak er greit i disse innefrø/småplantetider.
Ti tomatplanter er flyttet i soveromsvindu, det blir ikke plass mer på kjøkkenbenken når påskegjestene kommer til helgen.
Det var ellers nytt Hagetidende i posten i dag, har foreløpig bare kikket raskt igjennom.

9 kommentarer:

Marit sa...

Flott lue! Kjekt at vannet bare preller av den pelsulla da. Jeg har også fått hagetidend i dag, og jeg har allerede både løst kryssord og lest det meste. Tror jeg skulle fått et nytt hageblad hver dag... ;-)

Maiblomst sa...

Det passa jo med Hagetidend, eg les alltid det når eg er hos mor, og skal der i morgon :-)
Ellers eit spørsmål til deg med meir erfaring. Eg tenker å beskjære rosene mine i påska, høyres det galt ut? Eg bur her i Stavanger, og det kan då ikkje bli mykje frost nå?!

Mari sa...

Fin lur og så kjekt at en kan bare riste vannet av :) Jeg synes at luer kan brukes hele året hvis været tilsier det. De siste åra har vi vert med noen venner til Kragerøskjærgården og da er lua fast inventar i sekken.

Må få meldt meg inn i hagelaget, jeg også vil ha hageblad i posten! :D

Vivishagerom sa...

Nå kan vi snart ta med stolen ut på veranda'n, og det har jo du gjort for lenge siden sikkert. Også kan vi ta frem gamle hageblader og kaffe, og da kan vi bare kose oss.
Ha en fin mandagskveld.

Elsa sa...

Den lua så riktig god ut. Så kjekt at en bare kan riste vannet av.
Håper det blir litt mer varme i lufta snart så vinterklærne kan pakkes vekk.

Får du kjøpt det pelsullgarnet i Norge? Eller hvor får du tak i det?

Randines hageblogg sa...

Takk til alle for hyggelige kommentarer om lua.
Elsa: Lenken til Dansk pelsullgarn ligger i notatet "Sløv lørdag", tror ikke det selges i Norge.

Maiblomst:Må innrømme at jeg ikke har en eneste rose i hagen(det tør jeg nesten ikke si høyt). Men hvis jeg hadde hatt, hadde jeg nok klippet dem i påsken. Kjekt at det var en til fra Stavanger, lykke til med rosene...

Elin sa...

Heisann !
Trodde våren hadde kommet litt lenger nede hos dere og at det var litt varmere. Ser ut som det er kaldt "over heile fjøla", som hun sier værdamen på TV2. Da er det godt med en slik lue.
Takk for besøket inne hos meg !

Maiblomst sa...

Takk for svar! Det spørst om du ikkje skulle hatt deg ei rose:-)

elle-melle sa...

Det pelsullgarnet er det nok mange som har lyst på. Jeg har nå vært inne og bestillt litt for å teste det ut. Mailen ble sendt i forgårs, men jeg har ennå ikke fått noen bekreftelse - håper atjeg ikke har gjort noe feil der.