torsdag 19. mars 2009

Vakker marsdag...

Så våknet jeg opp til en kald og vakker dag, solen skinte og himmelen var blå. Det var frost i natt og rim på mark og biler, men det tinte ut på dagen.

Men det nye "headingbildet" er fra i fjor tatt 10 mars, så våren er ikke kommet så langt ennå. Ellers er bildet tatt utenfor huset og snø kom det den 20 mars 2008. Jeg var lei av det andre og ønsket et mer vårlig bilde...

Bildet i dag er tatt for noen dager siden og viser storkenebb på vei opp, og det er en av mine gleder når jeg kommer ned i parsellhagen. En mengde Storkenebb med grønne blad på vei opp. Da jeg kikket nærmere på den rødbrune Phaeum, så jeg at den burde vært delt i fjor men den får blomstre først før den blir delt.

Egentlig skulle jeg fortsette med gravingen, men med smerter i ben og rygg etter gårsdagens eskapader ble det håndspade idag. Likevel ble det fjernet litt røtter, det kan være at jeg skal prøve Rondrup på den siden hvor Klematisen ikke er. Epletreroten skal uansett fjernes og det er så vanskelig å se forskjell på hvilken rot som tilhører hva. Så ble jeg lei av prosjektet og lukte litt i stedet.

Av andre gleder så jeg i går sent på ettermiddagen den første stærflokken som har kommet etter vinteren. Stæren er lett gjenkjennelig når de kommer flygende i store flokker, de har en karakteristisk måte å fly på. Stær er også et vårtegn, håper bare ikke de har kommet tilbake hit for tidlig. Det er meldt fint vær fremover og da blir det også kaldt på denne tiden av året...

Ingen kommentarer: