onsdag 18. mars 2009

Jeg skulle bare...

En grå dag og jeg skulle bare en tur i hagen for å kikke etter våren. Startet forsiktig med å skjære kanten mot naboen, men da jeg kom til de siste års "rot" hentet jeg spaden. "Rotet" er et sammensurium av løker, klematis "sommer snow", roten på et gammelt epletre og ikke minst noen røtter av gamle snøbær.

Løkene ble først spadd vekk, de fleste er hvite snøstjerner som burde vært delt og flyttet for lenge siden. Jeg fant også noen store hvite løker som enten er Scilla eller noe annet. Alle løkene er flyttet i en stor haug og skal deles og flyttes et annet sted.

Roten til Snøbæret har gått under epletreets rotsystem og jeg håper at klematisen kan reddes. Hvis den stryker med skal jeg kjøpe meg en ny plante. Roten til det gamle epletreet går inn i naboens hage og jeg må grave frem så jeg får snøbærene vekk for alltid...

Samplanting er ikke alltid så smart og gamle synder er verre. Satser på fortsatt å kunne sloss med det gamle rotet i morgen...

4 kommentarer:

Marit sa...

Snøbær, er det samme plante som her kalles snøballbusk? Jeg har en hel hekk avd en som var her før jeg flyttet hit. Forferdelig kratt som nesten ikke er til å bli kvitt. Håper du redder clematisen da, for den er en pen.

Randines hageblogg sa...

Snøbær er Symphoricapos albus, det er den siste rest av en hekk som skal fjernes...

Mari sa...

Synes de er så fine jeg da, de snøballbuskene ;)Har noen her, men de er nesten overgrodd med fæle spireabusker...

Jeg har fått sansen for Summer snow så jeg håper at du får lirka den ut fra galskapen, men den er kanskje ikke den vanskeligste å få tak i?

Anonym sa...

Så flittig du er. Jeg har ikke engang begynt å gjøre noe ute. Må vel ta en ryddesjau i beda snart.