mandag 23. mars 2009

Sludd og grønne ører...

Våknet i dag til sludd og snø, mars har ennå vinter på lur når vi minst aner det.
Gikk en liten tur for litt frisk luft i formiddag og snøen setter ingen stopper for våren. Dagens bilde er grønne ører fra Blodripsen som vokser nedenfor stuevinduet mitt. De rosa blomsterknoppene kan såvidt skimtes.
Egenlig er jeg fortsatt sur fordi Blodripsen (Ribes sanguineum) ble kaftig beskåret for flere år siden. Tidligere var den så stor at jeg kunne se den i stuevinduet hver vår. Den ble snauet fordi vindusvaskeren som vasker de store vinduene utvendig ikke kom til pga busken. Det er bare noen få grener igjen av den, den var en glede i mange år og er fortsatt savnet om våren.
Tomatene i kjøkkenvinduet har fått støttepinner og det kommer stadig flere spirer opp av frøsådden på verandaen. Tiden vil vise hva som spirer, selv om de fleste pottene har navnelapp.
Det blir ikke mer såing før grønnsakene skal i jorden i begynnelsen av april, tror jeg. Sommerblomstene sås rett ut senere, bortsett fra Cosmosen som har kommet i jorden.
Været har klarnet opp og det er 4 grader i dag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Her har det vært av og påvær idag.
Begynte så fint i morges med lettskyet og sol, så skyet det til og det kom noen snøfjon. Nå er det blitt helt klart og temperaturen er på vei nedover. Det er lunefullt været denne tida:-)

Ha en fin kveld Randine:-)

elle-melle sa...

Den ene dagen grått og kaldt, (men snø og sludd er da på ville veier nå)
og den andre dagen mildt og godt med sol og en anelse varme.
Joda - det er vår!

Vivishagerom sa...

Ja, slik er mars. Vi har heldigvis sol om dagen, men det blåste opp veldig i går kveld. Trodde at nå skulle det bli uvær, men i dag er det like klart og fint igjen.
Gøy med spirer og spennende å se hva som kommer. Ha en fin dag.

Elisa sa...

Eg ønskar meg blodrips, dei er kjempefine og gode å drive inne tidleg på våren. Tenkte å prøve meg på stiklingar i år hvis eg kan finne ein busk som står lagelig til.